Om nettsiden

Velkommen til airstord.com!

Rutekart vinter 96/97

Air Stord på sitt største i Norge fra 1996. I 1997 ble flere ruter lagt ned og 5. juni fløy en av selskapets Dornier 328 til Frankrike på wet lease for Proteus Airlines mellom Paris Orly og Castres. Kontrakten i Frankrike ble senere utvidet med til to fly.

Air Stord gikk konkurs 19. februar 1999 og det lille koselige flyselskapet gikk inn i historien. Men selv et lite selskap fortjener sin plass i historien og det er nettopp det denne nettsiden skal sørge for. Air Stord har sine røtter helt tilbake til stiftelsen av Fonnafly i Rosendal i 1970 og deretter gjennom Nye Partnair. Selskapet som Jon Furdal overtok i 1991 og som deretter fikk navnet Air Stord.

Prosjektet:

Dette prosjektet ble forsiktig startet i 2007 og drives på fritiden. Siden den gang har mange hyggelige mennesker bidratt med bilder og historisk stoff. Det å skrive selskapets historie er en spennende og tidkrevende prosess. Mye har blitt gjort, men det gjenstår fortsatt en del arbeid. Sommeren 2015 ble det innhentet mye historisk stoff. Jeg har vært på Stord, Skien og Farsund. Det er ikke få meter med microfilm som er blitt sett gjennom på bibliotekene jeg har besøkt.

2016-04-22 21.59.39

Noe å bidra med?

Alt som har med Air Stord (1991-1996), Nye Partnair (1990-1991) og Fonnafly (før Fonnafly Sjø ble opprettet) (1970-1990) er av stor interresse! Har du bilder, video, effekter, historier eller andre ting å bidra med –  Ta kontakt.

Bilder fra tre epoker:

Air Stord, LN-PAD © Juha Ritaranta

Nye Partnair, LN-PAE © Military & Civil Aviation Photography

Fonnafly, LN-FKF © Military & Civil Aviation Photography

 

 

 

2 Kommentarer

  1. Eirik Eide

    Hei. Var eigar av forgjengeren til Air Stord, Fonnafly som etterkvart vart Air Stord. Far første selskap på Sørstokken med FKF samt AEN som var ein Navajo. Var ansatt i Air Stord I ca 13år. Er det noko de lurer på er det berre å skriva. Mvh. Eirik Eide.

    Svar
    1. Fredriksen (Post author)

      Tusen takk og takk for sist 🙂
      Selv om arbeidet med den historiske biten tar tid, går det framover. Mange biter som skal på plass. Kommer til å ta kontakt for å få alle de historiske bitene fra den perioden på plass. Har også fått god hjelp av din tidligere kollega.
      Hyggelig å høre fra deg og takk for at du vil hjelpe.

      Med vennlig hilsen
      Lars Otto

      Svar

Legg inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *