Her er en tabell over flyene som har vært i bruk av selskapet. Foreløpig dekker tabellen for det meste Air Stord-perioden. Men det er også meningen å få med flyene fra Nye Partnair samt flyene fra Fonnafly før sjø- og landflyavdelingene ble separert til to selskaper. Søkeboksen brukes som filter om du skulle lete etter noe.
Reg.: | c/n: | Flytype | Inn: | Ut: | Periode: | Merknader: |
---|---|---|---|---|---|---|
LN-ASG | BB-29 | Beech Super King Air 200 | 1991 | 1994 | Air Stord | Bygget i 1974. Tidligere reg.: N570M, N57VS, N570VS, C-GTWJ, N500KB, C-GKBN. Leased fra Kenn Borek Air, Canada fra desember 1991 til desember 1994 for å operere ruten mellom Stord og Fornebu. Ble i januar 1992 første fly i fargeskjema til Air Stord. Flyet hadde bagasjerom under buken og dermed mulighet til å ha 12 passasjerseter. Returnert som C-GKBN. Fortsatt hos Ken Borek Air Ltd. (Oppdatert okt. 2014) |
OY-NUK | BB-634 | Beech Super King Air 200 | 1991 | 1995 | Air Stord | Leased. Bygget 1980. N6692D, N101CP, 1991 OY-NUK Nuna Air, Grønlandsfly, Air Greenland, (LN-ASZ), OY-NUK, november 91-95 for Air Stord, 95 returnert til Danmark, 13/1 05 N469JB Barnett Investments Inc, 9/1-07 Solola Inc, 7/1-07 N13MX US Marshall Service, 13/11-09 VH-ODI Desert Air Safaris Pty. (Oppdatert nov. 2012) |
LN-PAD | BB-199 | Beech Super King Air 200 | 1990 | 1997 | Nye Partnair, Air Stord | Bygget 1976. N525BC, N32KA, N33DS, N83DS, 1980 OY-AUK "Betty Boop",19/12-80 LN-PAD Paralift Air Service AS "Ruth", 20/6-83 K/S Partnair AS, 17/9-86 Partnair AS, 26/1-89 Brødr. Thoresen ANS (op Partnair AS, 12/6-91 Jon Furdal (op Air Stord), 17/1-97 F-GNPD AVDEF-Aviation Defence Service. (Oppdatert okt. 2014) |
F-GEJY | BB-507 | Beech Super King Air 200 | 1992 | 1992 | Air Stord | N66585/(N80BR)/N90BR, privat operatør, 06.83 ORM Air Charter Inc, 08.83 N600RM ORM Air Charter Inc, 01.86 Glenfed Financial Corporation, 02.86 Arkansas Aircraft Inc, 05.86 Beverly Enterprises, 04.90 reg. F-GEJY privat operatør, 26 nov. 1990 på SA Domi Equipment. Drive Air. reg. 19 feb. 1993 på SARL Air West Indies / AWI, leased til Tahiti Conquest Airlines SA , cancelled 2 mars 2001 , 7/3-01 N507K Hartford Holding Corporation, 18.06.03 OK Consultants Inc, 07.07.05 Aero Lear S.A, 19.08.05 A and B Aircraft Sales and Repair Corporation, 11.08.06 YV-278T Til privat operatør, 02.07 Comercializadora Pricess CA (oppdatert okt. 2014) |
OY-PEB | BB-309 | Beech Super King Air 200 | 1991 | 1993 | Air Stord | Bygget 1977. G-BEUZ, D-ILNY, 1989 OY-PEB, 1994 5Y-NUR, (OY-FTR), 1996 OY-PEB, 5Y-DDE, 5Y-SMB, aug. 2008 OY-PEB Bryggerigruppen AS, 10/5-12 LN-ULV Fireg AS (Oppdatert nov. 2012) |
LN-PAE | BB-197 | Beech Super King Air 200 | 1990 1994 | 1991 1996 | Nye Partnair, Air Stord | Leased fra Norsk Luftambulanse. Bygget 1976, PH-SAT, 3/5-83 LN-PAE Partnair AS, 1/6-83 K/S Partnair AS, 28/10-83 AS Nevi Finans (op Partnair AS), 26/1-89 Brødr. Thoresen ANS (op Partnair AS, mai 89-90 op for Røde Kors i Pakistan), 27/4-92 Jens A. Schou Mek. Verksted AS (op Norsk Luftambulanse) 18/1-91 Norsk Luftambulanse, fra mars 94 operert av Air Stord, fløy åpningsruten fra Lista til Oslo juni 96, 3/12-96 ZS-OAK Zelpy. (Oppdatert nov. 2012) |
LN-ASI | BB-211 | Beech Super King Air 200 | 1995 | 1996 | Air Stord | Bygget 1976. 1977 OY-BTR Aviation Assistance, op Air Stord jan 95, 8/11-95 LN-ASI Niels Brüel Danmark (op Air Stord AS), cld 31/5-96, returnert som OY-BTR, 5Y-BMC. Hugget opp. (Oppdatert nov. 2012) |
LN-VIU | BB-216 | Beech Super King Air 200 | 1989 1996 | 1989 1997 | Nye Partnair, Air Stord | Bygget 1976. N700CP, N600LR, (N600LP), OY-AUZ. 11/8-80 LN-VIU K/S Viking Air Transport AS Kristiansand, 4/9-86 Terje Nolsen Arendal (op Air-X AS Fornebu), 24/1-89 Andr. K. Ugland Grimstad, 9/3-89 Knut Axel Ugland Holding AS Grimstad. (i 89 op Partnair AS Fornebu. Leid inn av Air Stord 96-97 for å operere rutene Farsund-Oslo, Farsund-Stavanger. Senere til Master Aviation, Norge, C-FAKN Alkan Air Ltd. (Oppdatert nov. 2012) |
LN-VIZ | BB-1136 | Beech Super King Air 200 | 1996 | 1997 | Air Stord | Bygget 1983. N83KA, N62KM, N62KL, D-IDOK, 25/10-91 LN-VIZ Knut Axel Ugland Holding AS, Grimstad (op Ugland Air Taxi AS) 96-97 leid inn av Air Stord for å operere rutene Farsund-Oslo, Farsund-Stavanger. Senere hos SAAB Norsk Flytjeneste, Norsk Flytjeneste, 06 TF-MYX Myflug Air, Island. (Oppdatert nov. 2012) |
LN-AAF | B-122 | Beech King Air A100 | 1995 | 1995 | Air Stord | Bygget 1972. ex. 5R-MCH, F-BHLG, OY-ATA, SE-IRH. 30. okt. 1987 Air Express, 26. jan. 1988 Havair, 16. okt. solgt til A-Fly Holding, 7. mars 1995 til Air Express, 6. juni 1995 N8181Z, C-FXAJ NAC air, 18. aug. 2008 BC. ltd. (Oppdatert nov. 2012) |
LN-AAG | B-190 | Beech King Air A100 | 1995 | 1995 | Air Stord | Bygget 1974. ex. N117MC, 18/12-87 Air Express "Alta", 7/12.90 landingsuhell Sørkjosen, 16/10-91 A-Fly Holding, 7/3-95 Air Express. Leased til Air Stord en periode i 95 for ruten Stord-Oslo, 3/11-95 solgt og reg. 1/12-95 C-GNAR Peace Air, videre til Northern Air Canada, 7/1-07 Avregistrert. (Oppdatert nov. 2012) |
LN-AAH | B-107 | Beech King Air A100 | 1995 | 1995 | Air Stord | Bygget 1972. ex. N9355Q, N101SE, 7/11-89 LN-AAH Air Express "Brønnøysund" 9/4-92 A-Fly Holding AS, 4/5-95 Air Express. Leased en periode av Air Stord. 21/5-96 C-GNAJ. Flyr i dag hos Northern Air Charter. (Oppdatert nov. 2012) |
OY-SVJ | 711 | BAe Jetstream 31 | 1995 | 1995 | Air Stord | "County of Aarhus" Leased fra Sun Air, Danmark for rutene Skien-Bergen. ex. G-31-711, N415MX, G-BTYG, 1992 OY-SVJ Sun Air, 2006 G-OJSA British Northwest Airlines, G-JIBO Links Air, Blue Islands. |
LN-ASK | 3062 | Dornier 328-110 | 1996 | 1999 | Air Stord | "Kjell Storelid" levert 15. mai 1996 til Air Stord, 20. mai 96 satt i rute Stord-Oslo. Solgt 1/6-97 til DFS Aircraft Leasing og leased tilbake, 1/3-98 wetleased til Proteus Airlines, 19/2-99 tilbake fra wetleasing, 9/6-99 G-BYMK Suckling Airways, 31/10-99 Scot Airways, wet leased fra Scot Airways sept 07 til Cityjet, 1/1-11 tilbake til Scot Airways etter endt wetlease. Juli 2011 overført til Suckling Airways. (Oppdatert mai 2015.) |
LN-ASL | 3069 | Dornier 328-110 | 1996 | 1999 | Air Stord | "Macody Lund" levert 26. juni 1996 til Air Stord, Døpt på Lista lufthavn 24. august 1996. Solgt 1/6-97 til DFS Aircraft Leasing og leased tilbake. Opererte for Proteus Airlines gjennom wetlease i perioden 10/6-97 - 1/3-98 og fra oktober 98 - 19/2-99 , 27/7-99 G-BYML Suckling Airways, 31/10-99 Scot Airways, wet leased fra Scot Airways 3/9-07 til Cityjet, tatt ut av bruk 27/2-09, Lagret 2/3-09 på CBG, 31/7-09 RP-C7328 SEAIR, 21/11-12 SEAir International. Oppdatert Januar 2014. |
D-CDAE | 3098 | Dornier 328-110 | 1998 | 1999 | Air Stord | Air Stord fikk levert sin tredje Dornier torsdag 12. november 1998. Samme kveld satt inn i rute Stord-Oslo. 7. mars 1999 registrert G-BYGH hos Suckling Airways, 31. oktober 1999 til Scot Airways, wet leased fra Scot Airways oktober 2007 til Blue Islands, tilbake til Scot Airways 22. juni 2011, juli 2011 overført til Suckling Airways. (Oppdatert mai 2015) |
OY-NPB | AC-420 | Fairchild Metro III | 1998 | 1998 | Air Stord | Bygget 1981. N1014D, N67TC, OY-NPB. Wet-leased fra North Flying, Danmark for å operere ruten Farsund - Oslo, Farsund - Stavanger. North Flying fløy for Air Norway med denne maskinen fram til det ble skadet på Gardermoen 2/3-11. |
OY-NPC | AC-748B | Fairchild Metro III | 1998 | 1998 | Air Stord | Bygget 1989. N2741A, I-SASR, OE-GMT, OY-FCM Eastern Trade Wings, OE-LIZ, OY-NPC North Flying, ZS-OLS, skadet av birdstrike 10/9-04 under innflyging til George Airport. Wet-leased fra North Flying, Danmark for å operere ruten Farsund - Oslo, Farsund - Stavanger. Avbrutt landing på Lista 15/3-98 pga. dårlig sikt. To banelys ble skadet. |
D-IAMW | BB-397 | Beech Super King Air 200 | 1993 | 1994 | Air Stord | Brukt av selskapet høst 1993 til april 1994. |
LN-FAV | 606 | BAe Jetstream 31 | 1998 | 1999 | Air Stord | Leid inn fra Coast Air for ruten Farsund-Oslo. |
LN-FAL | 604 | BAe Jetstream 31 | 1998 | 1999 | Air Stord | Leid inn fra Coast Air for ruten Farsund-Oslo. |
LN-FKF | BB-196 | Beech Super King Air 200 | 1987 1993 | 1990 1995? | Fonnafly Air Stord | Tidligere: N122B, N525BC, 10/82 N625BC B & L Properties, SE-IUZ, 29/4-87 LN-FKF Brødrene Thoresen, Fonnafly, 26/3-93 Norsk luftambulanse. I 93 leased til Air Stord fram til 1995?, 16/2-95 HK-3995X Aeroval Ltda |
LN-PAJ | B-85 | Beeck King Air 100 | 1990 | 1991 | Nye Partnair, Air Stord | Tidligere N894K, 20/12-78 LN-PAJ Paralift Air Service AS, 8/12-83 K/S Partnair, 29/5-85 Partnair AS, 26/1-89 Brødrene Thoresen ANS operert av Partnair, 3/6-91 Jon Furdal, ut 1/8-91 og solgt som C-GKBZ. |
LN-PAF | BB-490 | Beech Super King Air 200 | 1990 | 1990 | Nye Partnair | Tidligere YU-BLW, HB-GHA, 5/6-81 LN-PAF Paralift Air Service AS (op Partnair AS), 3/8-82 K/S AS Wiwe-Fly (op Partnair AS), 7/8-86 Partnair AS, 26/1-89 Br. Thoresen ANS (op Partnair AS), Ut 24/8-90 og solgt som F-ODZE, N217CP, FODZE, N807SC |
SE-GHS | BB-155 | Beech Super King Air 200 | 1994 | 1994 | Air Stord | Ntu - ble Ikke tatt i bruk. |
LN-NL? | Cessna 650 Citation III | 1997 | 1997 | Air Stord | NorAviation var inne på Lista-rutene for Air Stord. Har kun sett et bilde fra sommeren 1997 tatt forfra på Lista lufthavn. Registrering ikke synlig. |
Kilder:
- www.planespotters.net
- www.oy-reg.dk
- www.aerotransport.org
- www.rzjets.net
- www.airport-data.com
- www.planelogger.com
- www.scramble.nl/civil-database/
- Bok: Kay Hagby 1998 «Fra Nielsen & Winther til Boeing 747.
- Takk til pilot Nicolai Moore, med 4,5 års fartstid i Scot Airways, for opplysninger om de tre Dornier-maskinene